Autoritățile din România, Franța și Grecia au semnat săptămâna aceasta acorduri de cooperare cu Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA), ca parte a Directivei privind siguranța feroviară și a Regulamentului ERA, două dintre inițiativele legislative din cadrul Pilonului tehnic al Pachetului 4 Feroviar. Obiectivul Pachetului este liberalizarea căilor ferate europene, unificarea legislației feroviare în paralel cu adaptarea soluțiilor tehnice în realizarea interoperabilității și informaiiț comune privind bune practici în crearea unui spațiu unic feroviar.
De la 16 iunie, ERA va fi autoritatea feroviară unică din Europa, în responsabilitatea autorității urmând să intre, printre altele, emiterea autorizațiilor de introducere pe piață a vehiculelor feroviare și eliberarea certificatelor unice de siguranță pentru întreprinderile feroviare din UE.
“Chiar dacă va avea un impact și asupra transportului de pasageri, noul pachet legislativ va avea inițial un impact mai mare asupra transportului feroviar de marfă. Spun asta pentru că începând de duminică, 16 iunie, legislația se aplică în sectorul transportului feroviar de marfă din toate statele membre UE, în vreme ce în sectorul transportului de pasageri doar 8 state membre au aderat la acest acord. De asemenea, transportul feroviar de marfă este mult mai ‘internațional’ decât transportul de pasageri pe căile ferate”, explică Josef Doppelbauer, director executiv ERA.
Dacă până în prezent un operator avea o locomotivă de marfă, care, de exemplu, circula și avea nevoie de autorizație în 10 țări membre UE, acesta era nevoit să obțină autorizații în fiecare din cele 10 țări, urmând 10 procese diferite de autorizare și elaborând documentația în limba oficială a fiecărei țări.
Din 16 iunie, procesul anterior va fi înlocuit de o singură aplicație către ERA, într-o singură limbă – oricare dintre cele 24 de limbi oficiale UE. Agenția a înființat un portal online denumit One-Stop Shop (OSS), unde cererile de autorizație pot fi trimise de către operatorii feroviari.
“Aici se poate trimite o cerere de autorizație atât către o autoritate națională dintr-un stat membru UE, cât și o cerere de autorizație către ERA. În orice caz, indiferent dacă autorizația este trimisă către ERA sau o autoritate locală, procesul va fi același iar documentele cerute vor fi aceleași”, a mai adaugat Doppelbauer.
Reprezentanții Comisiei Europene consideră că cele mai mari orașe de pe continent au nevoie de conexiuni feroviare de mare viteză și terminale de marfă automatizate, care să elimine dezavantajele transportului pe căi ferate în comparație cu transportul rutier.
În privința României, aceștia au remarcat progresele din sectorul transportului de marfă, dar au criticat nivelul scăzut al investiției precum și situația din transportul feroviar de călători.
“Piața feroviară din România stă bine la anumite capitole: aveți peste 30% din mărfuri transportate pe calea ferată, adică dublu față de media UE. De asemenea, stați bine la capitolul competiție, cu 63% din piața feroviară de marfă deschisă competiției – una dintre cele mai mari cifre din UE”, a declarat Elisabeth Werner, director transport terestru în cadrul DG MOVE.
“Desigur, se pune problema investițiilor reduse, motiv din cauza căruia viteza trenurilor a scăzut și timpii de livrare în România au crescut. Nu în ultimul rând, deși satisfacția pasagerilor în UE a crescut în ultimii ani, România se află pe ultimul loc în clasament la acest capitol. În acest context, vă cer să vă folosiți în cel mai bun mod de fondurile UE pe care România le are la dispoziție”, a concluzionat oficialul UE.
Sursa: wall-street.ro