Potrivit datelor transmise de o companie de transport aeriană citată de Digi24, dintr-un total de 2,5 milioane de bagaje, peste 5.000 au fost pierdute sau furate. 10% dintre acestea nu au mai fost recuperate. Astfel, compania aeriană a fost obligată să plătească aproape 100.000 de euro pentru bunurile pierdute.
Deși aproximativ 30 milioane de bagaje se pierd anual în cele mai tranzitate aeroporturi din lume, turiștii nu își fac asigurare de bagaj, iar alții nici nu știu că au la dispoziție acest lucru.
Dacă bagajul a fost pierdut, a întârziat sau a fost deteriorat, pasagerul trebuie să depună o reclamație, Property Irregularity Report la serviciul specializat din cadrul aeroportului, care conține datele de identificare ale zborului și ale bagajului înregistrat, precum și datele necesare identificării acestuia (tipul geamantanului, culoare, dimensiuni, etc.) și, apoi, trebuie transmisă o cerere de despăgubire către compania aeriană.
Dacă bagajul nu ajunge la posesor în termen de 21 de zile, compania este obligată să plătească contravaloarea geamantanului şi a obiectelor din bagaj. În cazul în care bagajul nu a fost asigurat, regulamentul prevede doar plata a 20 de euro pentru fiecare kilogram (sursa: www.eccromania.ro).
În cazul în care bagajul a întârziat (este găsit și predat în termen de 21 zile), pasagerul are dreptul la o sumă de bani pe care o poate utiliza pentru achiziționarea produselor de strictă necesitate (igienă, îngrijire personală, etc.) sau i se pot restitui banii plătiți pentru obiectele de strictă necesitate achiziționate pe cont propriu.
Pentru bagajul deteriorat/distrus reclamația se formulează imediat după descoperire, dar nu mai târziu de 7 zile de la data primirii bagajului, potrivit Centrului European al Consumatorilor din România, iar pasagerul trebuie să primească contravaloarea obiectelor deteriorate/distruse.
Iată câteva informații, oferite de capital.ro, de care este bine să ții cont:
Documente necesare despăgubirii
În cazul bagajului pierdut, pasagerul trebuie să prezinte reclamația (Property Irregularity Report), tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, lista cu obiectele din bagaj însoțită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, lista cu obiectele de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoțită de dovada valorii acestora.
În cazul bagajului întârziat, pasagerul trebuie să prezinte Property Irregularity Report, tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, lista cu obiectele de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoțită de dovada valorii acestora.
Pentru bagajele deteriorate/distruse, trebuie prezentate Property Irregularity Report, tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, lista cu obiectele deteriorate/distruse din bagaj însoțită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, raport de service din care să rezulte suma necesară a fi plătită pentru repararea geamantanului sau imposibilitatea reparării acestuia, după caz.
De obicei, companiile aeriene nu își asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii, telefoane mobile, camere video, calculatoare), chei, documente și alte asemenea obiecte de valoare. Pentru a evita excluderea acestora se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje.
Determinarea sumei acordate pentru obiectele din bagaj se face prin aplicarea unui grad de uzură de până la 10% pe an din valoarea dovedită a obiectelor. Dacă pasagerul nu poate proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcție de greutatea bagajului (20 euro/kg).
Sursa foto: capital.ro