Fares se află pe primul loc în rândul brandurilor de pe piaţa locală a ceaiurilor, un teren pe care concurează atât cu mărci autohtone precum Plafar, cât şi cu branduri ale unor giganţi precum Unilever.
Cu afaceri de 65 de milioane de lei şi o cotă de 28%, Fares este liderul pieţei locale de ceaiuri, un domeniu estimat la circa 90 de milioane de lei în 2017, cu potenţial de a avansa până la 95 de milioane de lei anul acesta.
Brandul Fares şi-a început istoria în 1929 la Orăştie. Bazele mărcii se leagă însă de înfiinţarea primei farmacii din acest oraş hunedorean, sub numele „La Leul de Aur“, consemnată în anul 1697.
Două secole mai târziu, la conducerea farmaciei a ajuns farmacistul Andrei Farago. El a fost cel care în 1929 a fondat firma „Digitalis, Prima Companie Română pentru Cultivarea Plantelor Medicinale Orăştie“, premergătoare actualei Fares.
Folosindu-se de maşini de tocare şi selectare şi de uscătoare, sub îndrumarea farmacistului Farago, au fost comercializate ceaiuri, siropuri şi uleiuri esenţiale din plante medicinale. Perioada interbelică a adus primele exporturi, prin relaţii comerciale în Europa, dar şi în America de Nord.
În perioada comunistă, firma a fost inclusă în structura de stat numită Plafar, iar imediat după căderea regimului comunist, în 1989, businessul fondat de Andrei Farago s-a desprins din forma de organizare impusă de stat, devenind companie privată cu capital integral românesc. Obiectul principal de activitate era la acea vreme fabricarea zahărului, a produselor din cacao, a ciocolatei şi a produselor zaharoase, prelucrarea ceaiului şi a cafelei, fabricarea condimentelor, a preparatelor alimentare omogenizate şi a alimentelor dietetice, precum şi a altor produse alimentare.
Din acţionariatul Laboratoarelor Fares Bio Vital, compania care deţine brandul Fares, fac parte trei antreprenori locali, pachetul majoritar fiind deţinut, potrivit datelor de pe site-ul listafirme.ro, de Silviu Socol (66%). Pe lângă el, din acţionariat fac parte şi Angela Sorina Negru (21%) şi Gabriela Adelina Hanciu (13%). În perioada 2011-2015, Fares a investit aproximativ 2,5 milioane de euro în spaţiile de producţie din Orăştie, în utilaje şi logistică.
„Facem investiţii în spaţii de depozitare şi producţie, investiţii în instruirea şi specializarea personalului, analize de calitate. Produsele ajung la consumatorii finali prin reţeaua noastră de distribuţie. Lucrăm direct cu circa 6.000 de farmacii, magazine naturiste, magazine alimentare din comerţul tradiţional, precum şi cu lanţurile internaţionale de hiper şi supermarketuri“, spune Adelina Hanciu, brand manager la Fares Orăştie.
În prezent, Plafar (compania de stat care a înglobat brandul născut în Orăştie) se numără printre concurenţii Fares, pe o piaţă a ceaiurilor în care se mai găsesc branduri precum Belin, Lipton, Twinings. În portofoliul Fares se găsesc ceaiuri, uleiuri, siropuri, pulberi din plante, creme, capsule sau comprimate.
Şi astăzi, plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe câteva zeci de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul, continuând astfel filiera autohtonă a afacerii.
De altfel, piaţa locală a ceaiurilor este dominată de companii româneşti, trei din primii cinci jucători fiind locali, în timp ce mărcile internaţionale îşi fac cu greu loc în topul preferinţei românilor.
Fares a ajuns în 2017 la un număr mediu de 365 de angajaţi, care produc anual peste 20 de milioane de cutii de ceai, potrivit unor date transmise anterior de companie.
Unde ajunge Fares
Produsele sub brandul Fares, făcute la Orăştie, ajung în mai multe ţări în afară de România, printre care Ungaria, Italia, Spania, Marea Britanie, Malta, Cipru, Grecia, Norvegia sau Belgia.
Şi în prezent, plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe câteva zeci de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul.
Sursa: zf.ro