Potrivit comunicatului de presă al Primăriei Municipiului București, Primarul General, Gabriela Firea, a convocat comandamentul pentru reparații, reabilitări, igienizare și curățenie de primăvară. În cadrul evenimentului, Primarul General a solicitat operatorilor de salubrizare din toate sectoarele Capitalei să intensifice acțiunile de igienizare și să acționeze unitar pentru eliminarea depozitelor necontrolate de deșeuri. Totodată, Gabriela Firea a explicat că se lucrează pentru plombarea gropilor și refacerea carosabilului, se vor reface marcajele rutiere, STB igienizează mijloacele de transport în comun și va reabilita stațiile și refugiile aflate în administrare, se va face curățenie în parcuri și pe spațiile verzi și se vor reface fațadele clădirilor.
Primarul General a declarat că “Cea mai deranjantă problemă acum, după ce s-a acționat cu material antiderapant pe parcursul iernii, sunt gropile din carosabil. Poliția Locală și Administrația Străzilor au identificat peste 800 gropi în carosabil la nivelul tuturor sectoarelor. Pană în prezent, Administrația Străzilor a executat peste 650 de intervenții pentru plombarea gropilor și refacerea carosabilului. Este vorba și de lucrări programate dar și de cele sesizate de cetățeni. Doar pentru această săptămână avem programate încă 24 de intervenții. Începând cu luna aprilie, se vor executa lucrări de reparații extinse, într-o primă etapă, pe artere principale“.
Refacerea marcajelor rutiere
În ceea ce privește marcajele rutiere, Primarul a explicat că este imperios necesară refacerea acestora: “În 2017 Administrația Străzilor (ASB) a demarat procedura de licitație pentru proiectare și execuție semnalizare rutieră orizontală și verticală (marcaje și indicatoare), care în acest moment, în urma desemnării câștigătorului, este contestată, pentru toate cele 6 sectoare. Cu toate acestea, pentru siguranța traficului rutier, ASB a executat marcajele în regie proprie, cu 12 operatori și 3 utilaje, neputând acoperi însă întreaga semnalizare, care necesită refacere. S-au efectuat lucrări de marcaje în zone cu risc crescut de accidente (intersecții, unități de învățământ și sanitare, treceri de pietoni) și în zonele nou asfaltate. Încă un caz clasic în care cetățenii suferă din cauza legislației care permite contestarea la nesfârșit a unor licitații“.
Controale drastice pe șantierele de construcții
Referitor la igienizarea Capitalei, Primarul General a solicitat intensificarea acțiunilor de salubrizare, subliniind faptul că Primăria Capitalei va desfășura ample acțiuni de control care vor viza modul în care fiecare salubrizator se achită de sarcini: “Curățenia în București este în continuare o problemă. Primăria Capitalei are atribuțiile de coordonare a activității de salubrizare, dar responsabilitatea efectivă o au operatorii de salubritate, care au contracte cu primăriile de sector. Încă de la începutul mandatului, am promis și am făcut tot ce a ținut de mine pentru ca Bucureștiul să fie mai curat. Această problemă se vede mai pregnant acum, după trecerea iernii, când peste tot, de la centru până la periferie, sunt gunoaie, străzile nu sunt măturate și spălate, clădirile sunt murdare de graffiti. Avem plângeri de la oameni, iar cetățenii au dreptate. Reamintesc faptul ca Primăria Capitalei a pus la dispoziția bucureștenilor numărul de telefon 0.800.800.868 unde se pot sesiza toate problemele legate de curățenia orașului, prezența gropilor sau alte deficiențe. Sectoarele ne-au comunicat că vor demara, de la jumătatea lunii martie, curățenia de primăvară pe o parte din artere și pe trotuare. Vom verifica, așa cum am făcut în fiecare an, modul în care fiecare salubrizator se achită de sarcini“.
Gabriela Firea a mai solicitat totodată Poliției Locale să ia măsurile pentru eliminarea parcării autovehiculelor pe spaţii verzi, trotuare şi alte locuri nepermise, eliminarea comerţului ambulant din pieţe, care se desfăşoară în afara locurilor amenajate, precum si identificarea si sanctionarea persoanelor care depozitează deşeuri pe terenurile virane.
Primarul General a mai explicat că în București șantierele de construcții, din ce în ce mai multe, reprezintă unul dintre principalii furnizori de deșeuri și de poluare. E vorba atât de deșeurile rezultate din activitatea propriu-zisă, cât și de particule și praf care afectează calitatea aerului: “Avertizez că vom realiza în perioada următoare controale drastice în ceea ce privește respectarea reglementărilor privind șantierele. Toate mașinile care pleacă din șantiere ar trebui să fie spălate, în cazul construcțiilor trebuie să existe plase de protecție și mesh-uri, precum și să se asigure eliminarea deșeurilor rezultate din constructie. Trebuie menționat că toate șantierele de care se ocupă Primăria Capitalei respectă prevederile în vigoare din acest punct de vedere“.
In ceea ce priveste mijloacele de transport în comun ale STB, au început acțiunile de igienizare, reparare și refacere a vopselei caroseriilor tramvaielor, autobuzelor și troleibuzelor și, la solicitarea expresă a Primarului General, se vor demara acțiuni de reabilitare ale stațiilor și refugiilor.
Se va reface fațada Universității București
Primarul General, Gabriela Firea: “Anul trecut, am propus, iar CGMB a votat Regulamentul de intervenție la fațadele clădirilor și a fost stabilită zona prioritară. De asemenea, am solicitat ca orice intervenție să se facă după montarea de mesh-uri și plase de protecție împotriva prafului, particule și a altor reziduuri care apar în procesul de reabilitare. În acest moment, Primăria Municipiului București, prin Administrația de Risc Seismic, elaborează documentațiile pentru reabilitarea a 100 de fațade.
In plus, avem deja 7 clădiri pentru care lucrările sunt avansate pentru ca cele 7 asociații de proprietari și-au dat acordul să înceapă lucrările în parteneriat cu Primăria Capitalei pentru refacerea fațadelor. Facilitatea de care beneficiază acești proprietari este că Administrația pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic realizează lucrările, iar proprietarii plătesc în rate, pe termen de 10 ani, cu posibilitatea unui termen de grație de 5 ani. După votarea bugetului, Administrația de Risc Seismic va contracta serviciile de proiectare și execuție a lucrărilor. Estimăm că pentru cele 7 clădiri menționate lucrările vor fi finalizate la sfârșitul acestui an.
În ceea ce privește parteneriatul cu Universitatea București, acesta a fost votat în Consiliu. A fost depusă documentația pentru eliberarea autorizației de construire. După votarea bugetului, se vor contracta serviciile de proiectare. Valoarea estimată a proiectului este 20 milioane euro, pentru că include, pe lângă refacerea fațadei și refacerea acoperișului, rețelei de ape pluviale, descărcare arheologică și consolidare“.
Reabilitarea parcurilor și spațiilor verzi
“Au fost realizate lucrări de reabilitare în toate cele 12 parcuri aflate în administrarea Primăriei Capitalei – reparații mobilier urban precum si lucrări de întreținere arbori și de spații verzi. De asemenea, se vor realiza lucrările de întreținere a plantațiilor de pe aliniament stradal – Jardiniera Dâmbovița, Sala Palatului, Bdul Unirii.
Subliniem faptul ca in anul 2019, ALPAB va asigura, prin serele proprii, producția necesarului de plante floricole anuale și perene, în total de peste 400.000 de fire.
Compania Municipală Parcuri și Grădini București S.A. a prestat servicii in parcurile administrate de ALPAB. (Parcul Tineretului, Parcul Carol I, Parcul Izvor, Parcul Cișmigiu, Parcul Regele Mihai I, Parcul Bordei, Parcul Floreasca, Parcul Circul de Stat, Parcul Băneasa).”
În ceea ce privește toaletarea copacilor, Primarul General a solicitat tuturor ADP-urilor de sector să intervină doar acolo unde este necesar și să intervină profesionist: “Vom demara controale pentru a verifica dacă aceste toaletări sunt excesive și vă avertizez că vom merge până la anularea avizului de defrișare. De asemenea, vă solicit să realizați intervenții și la nivelul aliniamentelor stradale, parcuri, grădini, precum si eliminarea tuturor deșeurilor vegetale care, uneori, sunt abandonate pe spațiile verzi“.
Amenzi în valoare de peste jumătate de milion de euro
În cursul anului 2018, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București, a aplicat aproape 1.200 sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 540.000 euro pentru nerespectarea normelor legale referitoare la menținerea curațeniei și protejarea mediului înconjurator.
Totodata, în acest an, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București, a aplicat 232 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 100.000 euro, pentru nerespectarea normelor legale referitoare la menținerea curățeniei și protejarea mediului înconjurător.
Anul trecut, în Centrul Istoric au fost realizate ample actiuni de control realizate în comun de polițiștii locali din cadrul Direcției Control și respectiv Directiei Siguranță și Ordine Publică, care au vizat verificarea modului de respectare a normelor de curățenie de către persoanele fizice/juridice, fiind astfel aplicate în cursul anului 159 sancțiuni contraventionale în valoare totală de 145.200 lei (8 sancțiuni în valoare de 40.000 de lei pentru nerespectarea HCGMB 247/2018 privind aprobarea regulamentului privind salubrizarea, igienizarea și înfrumusețarea centrului istoric și 151 sancțiuni în valoare de 145.200 lei pentru nerespectarea HCGMB 120/2010 privind normele de salubritate și igienizare ale municipiului București).